Het wonder van 80 baht!

Alles, en dan ook echt alles wat je wilt weten/vragen over thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
pong
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1377
Lid geworden op: woensdag 07 januari 2009, 14:30

Het wonder van 80 baht!

#1 Bericht door pong » dinsdag 24 november 2015, 09:41

Zoals ieder die hier iets langer als een halve dag is moet hebben gemerkt is er nog voor de kom rijst (cq noedels) een superbelangrijke levenswvoorwaarde voor de Thai: de loten van de staatsloterij. Die horen 80 bt te kosten, maar dat ging lekker niet op: door allerlei tussenpersonen werd de prijs tot wel 50% hoger-en gevraagde nrs-die veel monnikken als erg gelukbrengend hadden voorspeld-nog duurder. Volgens sommige soorten economen betekent dat, dat ze dus eigenlijk tegen te lage prijs worden weggedaan, immers: men heft het er voor over.
Maar aan deze srijpende misstand heeft het bewind toch wat weten te doen: sinds ik weer in TH/BKK ben, zijn ze allemaal 80- bt-en dat staat er levensgroot op/bij. Al is er soms wel een adder: die gevraagde nrs worden achtergehouden en onder de tafel aan meerprijs/aan vaste klandizie, verkocht. Maar hoe staat het met al die vele KMs per dag lopende beklagenswaardige wezen die ze op het platteland slijten?
Ik ken mensen zat die van hun karige min-loontje toch 2/3000 bt/maand aan die lotjes besteden.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Het wonder van 80 baht!

#2 Bericht door prajak » dinsdag 24 november 2015, 10:02

80 Baht en geen cent meer per paar. En dat er vaste klanten zijn voor zekere nummertjes, zal best, en dat circuit krijg je toch niet weg.

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3851
Lid geworden op: maandag 17 december 2012, 12:22

Re: Het wonder van 80 baht!

#3 Bericht door Hua Thale » donderdag 26 november 2015, 09:33

De buurvrouw van het kruidenierswinkeltje is een stevig lootjes koper.
Samen met haar man en soms de kinderen in bepaalde gedeelte van het jaar bestormen zij de winkel.
Aangezien ze er boven wonen zonder kinderen is een openningstijd van 5 tot 23 uur redelijk normaal je moet tenslotte voor je klanten klaar staan.
Paar keer per jaar gilt ze heel de buurt bij elkaar 'Er is gewonnen' na het bier in ontvangst genomen te hebben [Fles LEO altijd lekker na zes uur avond] voorzichtig eens informeren hoeveel de bijdrage vanuit de loterij wel niet is.
Soms spreken 'wij' over 'GIGA' bedragen van wel tienduizend Baht ja ja.
Uiteraard is de buurvrouw gek op speciale getallen data van bijzondere zaken nummers van grijpgrage babyhandjes of speciaal ingefluisterde nummers.
Ik heb ook wel eens mogen 'trekken' diep in mijn hart hoopte ik dat ze een vette prijs zou winnen ten eerste omdat ze meer lootjes koopt als dat ze terug krijgt en ten tweede misschien wel het eerste dat voor een tijdje er een tintelfrisse gratis LEO aanvoer is .
Helaas ligt dit soort geluk in een andere lade voor mij daarom koop ik maar ook mijn vrouw ook niet veel meer als eens per jaar je moet tenslotte wel ingeburgerd zijn.
Extra betalen is er niet bij volgens mij het stikt hier van de lootjes verkopers maar zeg nooit nooit natuurlijk.

pong
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1377
Lid geworden op: woensdag 07 januari 2009, 14:30

Re: Het wonder van 80 baht!

#4 Bericht door pong » zaterdag 20 februari 2016, 07:21

de morgen van 16/2, TREKkingsdag, liep ik langs de vele stands nabij het oude hoofdkantoor der Staatsloterijen (zoals dat gaat met grote geldbinnenbrengers inmiddels verhuisd naar een glorieus nieuw optrek ergens ver weg langs Nonthaburi) en wie schetst: er waren er zelfs voor 75 bt! of 76, 77. Enkele stadsbussen stopten erlangs om de driver of ticketman hun slag te kunnen laten slaan.
Heb me altijd afgevraagd hoe dat nu zit met onverkochte loten-tot voor kort scheen het dat die er gewoon nooit waren, maar dag erna schreef de krant dat men de oplage wil beperken omdat er teveel onverkocht blijven tegeswoordig. Die arme jongens die hun karige slaraisje aan goed geluk besteden deert het niet-die toen toch de taai din=ondergrondse-zelfde nrs. prijzen eerlijk en veel rapper uitbetaald en zonder gedoe voor de Laotiaan, Burmees etc. met ID en de hele burokratie.

Plaats reactie

Terug naar “Diversen”