overlijden

Alles, en dan ook echt alles wat je wilt weten/vragen over thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
Jeanette
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 4675
Lid geworden op: maandag 16 november 2009, 13:52
Locatie: Leiderdorp

Re: overlijden

#16 Bericht door Jeanette » donderdag 20 oktober 2011, 11:16

Voor iemand die is overleden zijn bezittingen net zo belangrijk als eksterogen. :o

Maar had tie er op tijd wat aan gedaan dan had tie een leukere laatste tijd gehad en iets minder bezittingen.

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: overlijden

#17 Bericht door dutch » donderdag 20 oktober 2011, 11:18

rob kaen schreef: Ja heel simpel door iemand te machtigen
En je auto en je inventaris etc etc
Kom op zeg.....als je niks hebt dan hoef je je ook niet druk te maken. ;)
Ik heb dus wel wat en ik maak me dus niet (meer) druk.Alles is geregeld,hier zowel als in Nederland.
Ieder z'n meug.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Loe
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1113
Lid geworden op: woensdag 15 februari 2006, 12:06

Re: overlijden

#18 Bericht door Loe » donderdag 20 oktober 2011, 11:27

Dutch,
ik wil ook een testament maken in Thailand kan dat bij iedere willekeurige advokaat?

groetjes Loe

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: overlijden

#19 Bericht door dutch » donderdag 20 oktober 2011, 11:34

Loe schreef:Dutch,
ik wil ook een testament maken in Thailand kan dat bij iedere willekeurige advokaat?

groetjes Loe
In principe kan je zelf een briefje schrijven en tekenen en dat is rechtsgeldig.
Ik heb mijn testament (paragraaf voor paragraaf) laten opstellen in het engels en Thais.
(met de clausule dat bij misverstand de engelse tekst rechtsgeldig is)
Elke advocaat kan zo iets regelen.Niet elke advocaat heeft notaris bevoegdheid en ik heb het wel notarieel laten vastleggen.

Omdat ik een Nederlands en Thais gedeelte heb v.w.b. nalatenschap,heb ik de engels/thaise akte ook laten inschrijven in Nederland.De Nederlandse notaris had niets dan lof voor de zorgvuldigheid waarmede het testament was opgesteld.
Dit dank ik uiteraard mede aan mijn advocaat. ;)
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: overlijden

#20 Bericht door stevenl » donderdag 20 oktober 2011, 11:45

Mario08 schreef:Vraaag het de Sociale verzekerings Bank. Uit het blote hoofd hebbend e kinderen nergens recht op, tenzij de overledene vrijwillig verzekerd was voor de Algemene Weduwen en Wezen Wet.

Maar dat hoeft niet het einde te zijn. Zit of zat de overledene bij een bedrijfs pension fonds? Neem in dat geval ook contact met hun op. Mijn pensioen fonds keert bijvoorbeeld bij mij overlijden een maandelijks bedrag uit aan mijn echtgenote en ook aan eventuele kinderen onder de 21.

De oud werkgever, als die er is natuurlijk, kan eventueel vertellen onder welk pension fonds zij vallen.
Moet het huwelijk daarvoor in Nederland zijn ingeschreven?

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: overlijden

#21 Bericht door prajak » donderdag 20 oktober 2011, 16:04

Mijn testament is in Thais en in Engels en opgesteld door mijn advocate in BKK. Mijn familie aanvaardt mijn wilsbeschikking zonder kommentaar en een ex-partner of kinderen heb ik niet zodat ik niemand tekort doe als het allemaal naar mijn dame hier gaat, ook mijn deel in een onroerende zaak in bezit van de familie. Mijn testament is niet geregistreerd in NL maar een broer aldaar kan op die stukken een verklaring van erfrecht krijgen als het testament in Thailand wordt bekrachtigd door advocaat en ambassade.

Mijn familie ligt straks niet dwars. Ze beseffen maar al te goed dat mijn dame de rest van haar leven moet doen met mijn poen en dat kan bij goed beleid gemakkelijk.

In Nongkhai hebben we een paar maanden geleden een NL-er verloren. Ik heb daarvan bericht hier. Hij had niets geregeld. Zijn Thaise huisgenote heeft de hele crematie en alle bijkomende kosten moeten voorschieten, een ton baht, en ze heeft met hulp van haar familie zijn inventaris en brommer kunnen verkopen om de crematie en de autopsie te kunnen betalen.

Gelukkig was er een bankboekje met 160 k baht. Hoe ze daaraan zijn kunnen komen is me een raadsel, hoe ze de brommer heeft kunnen verkopen ook, maar wellicht heeft een ambtenaar ergens een oogje toegeknepen (...nou ja, vul maar in...) en een verklaring van erfrecht afgegeven. Van zijn familie was niemand hier, meneer was niet populair bij de familie. De afhandeling was zo geheimzinnig dat mijn aangeboden hulp niet werd aanvaard, de crematie was zonder aankondiging, er was EEN toevallig passerende NL-er bij, geen familie zoals ik al schreef, en zijn huisgenote heeft nu geen rooie plakker meer om rond te komen. Had meneer ook vermogen in NL ? Niemand weet het of de familie er mee vandoor is gegaan.

Nee, dan regel ik de zaken beter, wat een betweter hier er ook van moge vinden.

Jeanette
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 4675
Lid geworden op: maandag 16 november 2009, 13:52
Locatie: Leiderdorp

Re: overlijden

#22 Bericht door Jeanette » donderdag 20 oktober 2011, 16:20

Rob Kaen, ik vind je geen prettig mens. Geen wonder dat jij geen aardige Thaise mensen tegenkomt.

rob kaen
Waarschuwing!
Waarschuwing!
Berichten: 680
Lid geworden op: maandag 14 september 2009, 13:48

Re: overlijden

#23 Bericht door rob kaen » donderdag 20 oktober 2011, 17:18

Jeanette schreef:Rob Kaen, ik vind je geen prettig mens. Geen wonder dat jij geen aardige Thaise mensen tegenkomt.
Kom der zat tegen heeeeeeel aardige mensen thaien hier op het dorp ze kennen me allemaal heb veel vrienden uit engeland en duitsland australie enz en ze vinden me allemaal aardig nooit een slecht woord oja nog veel vrienden in pattaya ook van dit forum.
Maar bepaalde mensen kan ik zeggen met praatjes moet ik niet dus of je me aardig vindt of niet ik lig er niet wakker van Jeanette en jij woont hier niet ik wel dus veel thaien ken je niet het zijn wel aardige mensen hoor. [|) [|)

Jeanette
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 4675
Lid geworden op: maandag 16 november 2009, 13:52
Locatie: Leiderdorp

Re: overlijden

#24 Bericht door Jeanette » donderdag 20 oktober 2011, 20:07

Hoe kan je dan beweren dat 99 % niet deugd of niet te vertrouwen is? Deug je zelf wel? Altijd?

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: overlijden

#25 Bericht door prajak » vrijdag 21 oktober 2011, 05:56

Forum :

het forum, de fora/forums, het forumpje

1

bijeenkomst waarop deskundigen na een inleiding met het publiek discussiëren

betekenisverwante termen
hyperoniem: bijeenkomst

2

groep deskundigen die vragen van een publiek beantwoorden

betekenisverwante termen
hyperoniem: groep

3

(geschiedenis) plein in Rome waar het volk bijeenkwam om de algemene zaken te bespreken, recht te doen enz.

betekenisverwante termen
hyperoniem: plein

Dus als je niet tegen mensen kunt die stukjes plaatsen: kom dan niet naar een forum.

Mario08
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 370
Lid geworden op: dinsdag 06 mei 2008, 05:11

Re: overlijden

#26 Bericht door Mario08 » vrijdag 21 oktober 2011, 08:36

stevenl schreef:
Mario08 schreef:Vraaag het de Sociale verzekerings Bank. Uit het blote hoofd hebbend e kinderen nergens recht op, tenzij de overledene vrijwillig verzekerd was voor de Algemene Weduwen en Wezen Wet.

Maar dat hoeft niet het einde te zijn. Zit of zat de overledene bij een bedrijfs pension fonds? Neem in dat geval ook contact met hun op. Mijn pensioen fonds keert bijvoorbeeld bij mij overlijden een maandelijks bedrag uit aan mijn echtgenote en ook aan eventuele kinderen onder de 21.

De oud werkgever, als die er is natuurlijk, kan eventueel vertellen onder welk pension fonds zij vallen.
Moet het huwelijk daarvoor in Nederland zijn ingeschreven?
Nee, het maakt het alleen makkelijker om the bewijzen dat iemand getrouwd is/was maar het doet niets af aan de rechtsgeldigheid van het huwelijk.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: overlijden

#27 Bericht door jumbo » vrijdag 21 oktober 2011, 08:43

dutch schreef:
rob kaen schreef: Ja heel simpel door iemand te machtigen
En je auto en je inventaris etc etc
Kom op zeg.....als je niks hebt dan hoef je je ook niet druk te maken. ;)
Ik heb dus wel wat en ik maak me dus niet (meer) druk.Alles is geregeld,hier zowel als in Nederland.
Ieder z'n meug.
Ik laat ze erover vechten, dat hebben mijn vrouwen tijdens mijn leven over me gedaan dus is het niet meer dan terecht dat ze het na mijn overlijden ook moeten doen...

Maar ik heb de (althans voorlopig) laatste Mrs. J.* wel een getyped en getekend papiertje gegeven waarop ik alles in Thailand aan haar laat en mijn bezittingen (huizen, auto's en dergelijken) in NL aan mijn kinderen....
*Ja het is gewoon een schatje en ze was zo lief toen ze het vroeg...
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: overlijden

#28 Bericht door jumbo » vrijdag 21 oktober 2011, 08:45

@ Mario

is een opgesteld papiertje met een ondertekening wel rechtsgeldig, moeten daar geen getuigen van zijn?
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: overlijden

#29 Bericht door stevenl » vrijdag 21 oktober 2011, 09:12

Mario08 schreef:
stevenl schreef:
Mario08 schreef:Vraaag het de Sociale verzekerings Bank. Uit het blote hoofd hebbend e kinderen nergens recht op, tenzij de overledene vrijwillig verzekerd was voor de Algemene Weduwen en Wezen Wet.

Maar dat hoeft niet het einde te zijn. Zit of zat de overledene bij een bedrijfs pension fonds? Neem in dat geval ook contact met hun op. Mijn pensioen fonds keert bijvoorbeeld bij mij overlijden een maandelijks bedrag uit aan mijn echtgenote en ook aan eventuele kinderen onder de 21.

De oud werkgever, als die er is natuurlijk, kan eventueel vertellen onder welk pension fonds zij vallen.
Moet het huwelijk daarvoor in Nederland zijn ingeschreven?
Nee, het maakt het alleen makkelijker om the bewijzen dat iemand getrouwd is/was maar het doet niets af aan de rechtsgeldigheid van het huwelijk.
Dank je.

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: overlijden

#30 Bericht door stevenl » vrijdag 21 oktober 2011, 09:16

Er zijn in Thailand heel veel papieren waar een notariele verklaring anders werkt dan in Nderland: standaard papiertje halen bij de kantoorboekhandel, gegevens invullen en notarieel laten verklaren bij de amphur, kost geloof ik 100 Baht.

Is dat ook mogelijk bij een testament?

Plaats reactie

Terug naar “Diversen”